« Prosinac 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Nakon što je vijest o tragediji u zagrebačkoj osnovnoj školi odjeknula Hrvatskom, stručnjaci Centra za nestalu i zlostavljanu djecu te njihovog Centra za sigurniji internet skreću pozornost na osjetljivost slučaja jer su u događaj uključeni maloljetnici, što dodatno naglašava potrebu za pažljivim i odgovornim pristupom.
Svi trenutno dostupni podaci ukazuju na važnost pravovremene podrške i sustavne skrbi za mentalno zdravlje djece i mladih, kako bi se prevenirale ovakve tragedije i osigurala sigurnost u obrazovnim institucijama. Zbog izuzetno osjetljive naravi slučaja, pri kojem je život izgubilo maloljetno dijete, Centar za nestalu i zlostavljanu djecu zajedno sa svojim stručnjacima donosi smjernice za razgovor s djecom o teškim temama.
Od ove školske godine u svim osnovnim školama u RH provodit će se program - Abeceda prevencije, konceptualni okvir za razvoj i implementaciju školskih preventivnih strategija koje povezuju međupredmetne teme i školske preventivne programe. Njezina je svrha unaprijediti resurse školskih ustanova da primjereno realiziraju obveze vezane uz prevenciju ponašajnih i emocionalnih problema učenika putem razvoja, implementacije i evaluacije programa stručne podrške školama u provedbi školskih preventivnih programa (ŠPP).
Dana 1. prosinca 2023. godine u Školskom poslijepodnevu provedena je radionica „Oralna higijena“. Radionicu je vodila doktorica dentalne medicine Bojana Čulev. Učenicima je doktorica pregledavala zube te im pokazala pravilno pranje zuba. Na kraju nam je naša draga Zubić vila poklonila zubne paste i četkice, a mi smo joj prigodnim dječjim radom od srca zahvalili.
U organizaciji Centra za pružanje usluga u zajednici Ivana Brlić Mažuranić i vrijednoj donaciji Rotaract kluba Rijeka učenici programa „Školsko poslijepodne samo za mene“ 28. listopada 2023. god. posjetili su Zoološki vrt Grada Zagreba. Upoznali su faunu iz različitih krajeva svijeta i proveli jedan lijep jesenski dan.
Dana 24. studenoga 2023. godine u Školskom poslijepodnevu održana je zdravstvena radionica koju je vodila medicinska sestra Anja Del Vechio. Učenici su postavljali različita pitanja na temu higijene i prehrane te su se educirali o zdravom načinu života.
Dana 17. studenoga 2023. godine povodom Međunarodnog dana tolerancije učenici programa Školsko poslijepodne samo za mene gledali su dječji obiteljski film „Kraljica plesa“ u Dječjoj kući u sklopu Škole u kinu. U školi smo potom sudjelovali u radionici na temu Prihvaćanje različitosti.
Dana 20. listopada 2023. godine učenici Školskog poslijepodneva posjetili su Dječji odjel Stribor u Gradskoj knjižnici povodom Mjeseca hrvatske knjige. Spoznali smo da čitanje produbljuje znanja, proširuje vokabular, poboljšava pamćenje te zabavlja i umiruje. Također, posjetili smo svjetsku izložbu dječjih likovnih radova „Radost Europe“. Učenici su sa zanimanjem pogledali slike i upoznali likovni jezik cijeloga svijeta.
Vidjeti da vaše dijete doživljava fizičku ili emotivnu bol zbog vršnjačkog zlostavljanja ili online zlostavljanja (cyberbulling) teško je za svakog roditelja.
Mnogi roditelji nisu sigurni kako pomoći djetetu i kako ga zaštititi od zlostavljanja i nasilja. Neki ne znaju je li njihovo dijete žrtva, promatrač ili ono samo vrši nasilje.
Savjete koji vam mogu pomoći da započnete razgovor o toj temi naći ćete na sljedećoj poveznici:
https://www.unicef.org/croatia/kako-s-djecom-razgovarati-o-vrsnjackom-zlostavljanju
Prisutnost sve većeg praga tolerancije na nasilje
'Jedna od ključnih stvari je kombinacija stvarnog i virtualnog života, odnosno želja da se promoviramo putem medija. Gledajući razne sadržaje i mnoge primjere slavnih osoba koje postaju slavne ne zato što su napravile nešto dobro, nego zato što rade nešto loše, djeca mogu dobiti poticaj da naprave nešto šokantno kako bi povećala svoju popularnost i istaknula se među vršnjacima, a to je mladima jako bitno', ističe Kuterovac Jagodić te dodaje da cijeli društveni kontekst današnjice više tolerira individualno ponašanje na krajnje negativnom dijelu spektra.
Velik problem je i izloženost mnogobrojnim podražajima na internetu, zbog čega se povećao i prag tolerancije na šokantne sadržaje. Profesorica kaže da smo postali neosjetljivi, desenzibilizirani na različite stvari, a kako nam je dostupno puno toga što prije nismo imali, potrebni su jači podražaji da bismo dobili osjećaj uzbuđenja. 'Želja za uzbuđenjem i novim iskustvima značajka je adolescencije, a kod nekih ljudi je izražena više, kod nekih manje. Zbog svega ovog neke uobičajene stvari često ne mogu izazvati uzbuđenje, pa oni traže sve jače podražaje', dodaje.
Roditeljski odgoj: Opstanak najjačih i nedopustivo opravdavanje nasilja
Pored toga, roditelji su velik dio problema, odnosno izostanak roditeljskog nadzora nad djecom, zbog čega su ona često prepuštena sama sebi te nisu sposobna ocijeniti što je dobro, a što loše. Kako živimo u vremenu u kojem se naglasak stavlja na formu, a ne na sadržaj, roditelji često vrše pritisak na djecu zbog ocjena, pri čemu ne pokazuju stvarni interes za to kako se dijete osjeća, ima li prijatelja i slično.
Nasilje može onda nastupiti i kao reakcija na osjećaj nevoljenosti, kaže profesorica, jer želimo napasti žrtvu koja ima bolji društveni položaj od nas iz čiste zavisti. 'Roditelji u takvim slučajevima ne bi ni pod kojim uvjetima smjeli napadati žrtvu i prva naznaka takvog ponašanja trebala bi ih zabrinuti, a mi često znamo čuti izjave poput: 'Bolje da je on napadač, nego žrtva', 'On će se meni znati snaći u životu', kao da je to nekakva prevencija. Da ne bi postao žrtva, postaneš zlostavljač', objašnjava. Na neki način na roditeljski odgoj prelio se koncept tržišne ekonomije, prema kojem opstaju samo oni najjači. 'Roditelji na taj način žele zaštititi svoju djecu, a takvo ponašanje može se odraziti na sve', dodaje.
Ističe i da roditelji trebaju osvijestiti to da za nasilno ponašanje ne može postojati opravdanje te je velika greška kad se zlostavljaču dopusti da opiše žrtvino ponašanje, izgled ili osobine kao razlog za agresivno ponašanje.
'Zlostavljaču treba jasno dati do znanja da je samo on odgovoran za svoje ponašanje te ne prihvaćati izlike i objašnjenja. To ne znači da ne treba naći pravi razlog zbog kojeg je dijete zlostavljač i koji je motiv u podlozi. Zlostavljača se mora dovesti do spoznaje da je to ponašanje neprihvatljivo i da će svako takvo ponašanje imati negativne posljedice za njega', naglašava.
Kako djeca postaju zlostavljači
Prije se mislilo da se samo djeca s niskim samopoštovanjem ponašanju nasilno jer na taj način žele popraviti svoj društveni status među vršnjacima i dobiti moć koju dotad nisu imali, objašnjava profesorica. Međutim novija istraživanja pokazuju da ima zlostavljača i među mladima s dobrim socijalnim vještinama – tzv. zlostavljača visokog društvenog statusa - s visokim samopouzdanjem, ali i manipulativnim sposobnostima. Oni pak zlostavljaju da bi potvrdili svoju moć, ali su sposobni i instrumentalizirati druge da bi umjesto njih obavljali taj 'prljavi posao'.
'Uzroci nasilnog ponašanja u skupini onih s niskim samopoštovanjem često su u obiteljskoj dinamici. U obitelji postoji neravnoteža moći. Primjerice, zlostavlja ih stariji brat, starija sestra ili roditelji, onda oni zlostavljaju izvan kuće da dobiju kontrolu i nadzor barem u nekom segmentu života', objašnjava Kuterovac Jagodić.
Uzroci mogu biti i psihički poremećaji, naznake psihopatskog ponašanja koje se kod djece manifestiraju kao okrutnost prema ljudima i životinjama, nedostatak empatije, neprihvaćanje odgovornosti za svoje ponašanje, izostanak osjećaja krivnje, a kako profesorica ističe, sve se to kod takve djece može prepoznati već u vrlo ranoj dobi.
Što se pak tiče porasta zlostavljača ženskog spola, kaže da je prije bila puno veća spolna razlika u vrsti nasilnog ponašanja. Dok su dečki bili puno više uključeni u tjelesno nasilje, djevojčice su bile 'aktivnije' u onom verbalnom i relacijskom (ogovaranje, isključivanje iz društva). Ta se razlika djelomično smanjila i zbog ravnopravnosti žena, ali, kako kaže profesorica, pokazalo se da su posebno okrutne djevojčice koje su razvile površne vrijednosti, one kojima su izrazito važni izgled i popularnost.
Prema podacima MUP-a, do 2021. godine broj prijavljenih slučajeva međuvršnjačkog nasilja u Hrvatskoj bio je u kontinuiranom padu (503), da bi prošle godine porastao na 644. Broj počinitelja kaznenih djela vršnjačkog nasilja 2020. pao je na 268, no 2022. porastao je na 418, što je porast i u odnosu na pretpandemijsku godinu, kad ih je bilo 390. Pritom je od kaznenih djela međuvršnjačkog nasilja najzastupljenije bilo iskorištavanje djece za pornografiju (107 slučajeva). Potencijalno je indikativno to da je broj, ali i udio, počinitelja ženskog spola u vidljivom porastu. Dok ih je 2019. bilo 36 (devet posto od ukupnog broja počinitelja), prošle godine bilo ih je 59 (14 posto).
https://www.tportal.hr/vijesti/clanak/meduvrsnjacko-nasilje-gordana-kuterovac-jagodic-foto-20230326?meta_refresh=1
Dana 21. travnja 2023. godine povodom Dana planeta Zemlje (22. 4.) učenici Školskog poslijepodneva zajedno sa psihologinjom škole proveli su prekrasan dan u Parku prirode Učka. Zahvaljujući nagradi gradu Rijeci i projektu „Školsko poslijepodne samo za mene“ posjetili smo Centar za posjetitelje Poklon te smo obišli poučnu stazu Land art uz stručno vodstvo djelatnica Centra kojima od srca zahvaljujemo.